Untitled-2

Balansträning för 60+ i Malmö

Balansen är en av de viktigaste delarna att träna regelbundet hela livet, men framförallt när vi blir äldre. Ca 18000 gånger varje år i Sverige är det någon som bryter lårbenshalsen, då oftast personer över 70 år pga balansrelaterade fall. Där kan också läggas till en stor mängd fall som leder till brutna handleder eller annan sveda och värk.

Balansen kan försömras av många anledningar som exempel: svagare muskler, mindre explosiva muskler, instabilare leder, nedsatt syn, mediciner med biverkningar, sömnrelaterade problem, näringsintaget i kosten eller den största orsaken av dem alla – Fallrädslan = Rädslan för att ramla. Fallrädslan begränsar oss och gör så att vi inte riktigt vågar aktivera oss som innan. Det kanske börjar med att man undviker att kliva över ett litet staket eller “hoppa över en liten bäck”. Tillslut begränsar man sig mer och mer tills man inte går på en gräsmatta längre eller undviker allt som inte innebär platt och stabilt underlag.

Det är många saker som kan försämra balansen med andra ord. Men eftersom det finns mycket som kan försämra balansen så finns det också mycket som kan förbättra balansen. Vår specifika gruppträning för balansen går in på djupet i hur balansen fungerar och ni får många värdefulla nycklar att ta med er även till träning hemma. Vi startar och avslutar alla våra omgångar med ett balanstest anpassat för er där ni kan följa er framgång.

Passen hålls 1 gång/vecka under 6 löpande veckor. Alla pass hålls utomhus i Pildammsparken.

60+ Balansträning Malmö

Pildammsparken
kr 645
  • Nästa start - Fredagen den 12 november
  • Passen hålls 6 löpande fredagar
  • 10:40-11:40
  • Balanstester i början och slutet
  • Bra komplement till annan träning

Frågor kring Balansträningen

PT DAN Health Group AB. © All rights reserved