Balans är något som varje människa har, bättre eller sämre såklart. Men alla har möjligheten att träna upp balansen efter sin egna förmåga. En av de största orsakerna till att en person får sämre balans med åren är att vi slutar utsätta oss för balanskrävande situationer till vardags. Använder och utmanar man inte sin balans kommer den att bli sämre och sämre med tiden tills den blir såpass dålig att den dåliga balansen blir till ett hinder och rent ut en fara för oss själva.

Positivt är däremot att med hjälp av rätt övningar och engagemang från dig kan din balans förbättras ganska snabbt. En viktig parameter när man väljer balansövningar är just att hitta till din aktuella nivå.

  • Gör du för svåra övningar kommer du inte kunna utföra övningen tillräckligt bra för att utvecklas (som även minskar motivationen för att fortsätta) samtidigt som du givetvis riskerar att ramla och skada dig.
  • Gör du för lätta övningar kommer du inte utmana din balans tillräckligt och därmed inte få någon stor utveckling av din balans.

Här nedan följer en enkel och mycket bra typ av balansövning i olika progressions-steg.

  1. Stå med båda fötterna tätt ihop – 30-60 sek
  2. *Stå med båda fötterna tätt ihop och blunda – 30-60 sek
  3. Stå på linje med hälen av vänster fot tätt ihop med tårna på höger fot – 30-60 sek
  4. *Stå på linje med hälen av vänster fot tätt ihop med tårna på höger fot och blunda – 30-60 sek

*Tänk på att alltid ha nära till något att hålla i när du tränar din balans och öppna ögonen direkt om du börjar tappa balansen. Tänk även på att inte utföra svåra balansövningar i närheten av hårda kanter du kan ramla in i utan håll dig till öppna ytor.

(Bilder på övningen kommer inom kort)

Nu är det din tur att testa och se vilka av dem du kan och hur länge?!